2005\12\18

Íme, egy bőbeszédű lány, aki Soós Attilát is röptében, mint valamikor Yonderboit - a nevemet is tudjátok, nem árulok zsákbamacskát.

Megejtően normális vagyok, olyan felhőtlenül mélyre hatolok, hogy a szavakat kell megkeresni rám: édes pofa, aranybogár, mókuslekvár. Hazakísértető éji mosolybajnok, Budáig lebegő feledőhomály, kézről kézre jár.

2005\12\17

Aznap is, mint szombaton rendesen, megjelentem abban a ruhában, végig simán a fehér téglán, a fényes, széthasadt ruhában, egyben maradt alattam a jég, látom, mióta élek így.

ezentúl felelősségtől mentes benéző leszek

nehogy az én testemen csattanjon az elvárás

de jogos

jogos

 pl. én is napok óta erre gondolok

 de gondolni mindenre lehet

  hadd ne mondjam, mire is

 bár arra mostanában már nem gondolok

  úh a te születésnapod megünneplése egész reálisnak is tűnt

  mindaddig, amíg szombat nem lett

2005\12\15

A. megmutatja az új piros cipőjét, a bárban a kőről nyaljuk fel a makarónit. Ehhez Becz Dóri is partner, de én sem érzem, hogy elmúltam  kóser. Még valamit eszem. A. megmutatja a másik piros cipőjét, szép. Aztán elvisz egy előadásra, ahol a diákok héliumot lélegeznek be, különböző formájú palackokból. Egy óra van, az előadó a szopásról beszél. Amikor valaki nyíltan reagál, úgy tesz, mintha meglepődne, cinkosan kacsint. Várom, hogy hozzám is elérjen a héliumos mikrofon, de egyszerűen fogalmam sincs, mit fogok mondani. Ódalog ott egy Áron nevű fiú, olyan rongyos, rövid a nadrágszára, mégis divatban van, segít a lányoknak használni a mikrofont. Ide nem jön, el is megyek látogatóba, középkorú nőként - nászajándékkal, hogy ne sértődjenek meg. Mindig van valami, amit ki szeretnék köpni, a végén például összerágott marhahús a számban. Kerülőutakon, A.-tól megválva jutok el egy idős nő kacskaringós házába, de csak nézem, milyen ócska a kerítés, beljebb megyek mégis. És a hátsó kertbe érve ugyanez palota terasza, vaskos kőkorlátok, széles lépcsők a fej fölött összehajló oszlopok. Két kisasztal - ide lehetne jönni kávézni! Szólok a többieknek. Bekukkantok a szobába, ahol nyitott ajtónál az idős hölgy alszik, messze az ágyában. Mégsem jövünk, laknak, én is elmegyek most. De még leteszem az ajtóban a nászajándékot: rózsaszín csipkés és fehér tábori ágyat. A.-val liftezünk utána, izgul, hogy elkésünk, Ica néni nem jól van. Ica néni a nagymamám, és a másik nagypapám fotelében ül. Nem jól vagyok - mondja, pedig majd kicsattan. Én sem - így A. -, biztos ezért. "Az Ica néni iránti féltés diadala", A. mellett a saját anyja, ez is csak A.-t igazolja. Ekkora empátiát tulajdonítani saját gyermekünknek - ilyen hibát ne kövessünk el, mert hülye lesz a gyerek. A. beledobja a befőttes üveg tetejét a karalábéfőzelékbe.

Persze az egész akkor kezdődött, amikor Virággal és Árpival tanítás után a lakótelepi lépcsőházban maradtunk, feküdtünk és készségesen csokoládét ettünk, még az is volt, amit alig álmodtam: naranccsal töltött keserű.

2005\12\13

"A tizenkilencedik század második felének lakberendezési stílusáról az egyetlen kielégítő ábrázolást, egyszersmind elemzést a bűnügyi regények egy bizonyos fajtája adja, melynek dinamikus középpontjában a lakás rémületessége áll. A bútorok elrendezése egyúttal a halálos csapdák helyszínrajza is, és a szobák sora kijelöli az áldozat számára a menekülési útvonalat. A hatvanas évektől a kilencvenes évekig jellemző polgári enteriőr, benne a fafaragványokkal agyonzsúfolt, óriási tálaló, a napfényt nem látó sarkok, ahol a pálma áll, az erkély, melyet elsáncol a balusztrád és a hosszú folyosók a dúdoló gázlánggal, mindez adekvát módon mindössze a hullának nyújthat szállást."

2005\12\13

"Ez az utca

az Asja Lacis utca

- arról az útról kapta a nevét,

melyet ő tört,

mérnök lévén,

a szerzőben."

2005\12\13

Egyértelműségemben is kétértelmű vagyok? Többet már nem fodrozódom, figyelj: nem akarok. (Azért, ha van egy kis időd, meséld el a gyerekkorod.)

2005\12\12

Azt hittem, keres valaki a hallban, de csak a pálma, ami lehajolt. Amióta megforgattuk őket,a növények lefelé néznek. Háthiszen, marcell elhozta a filmgyárat, és a lámpák letarolták őket. Hogy ő máshogy látja a pálmát, meg én, egész termékeny. Csak tudnám: ez a szakmája vagy az ízlése. Nekem az ízlésem, de bírok a pálmával, ha kell, szeretnék még veletek halvány részekből egészet.

2005\12\12

 

ágy új, nincs baj

Mivel a szerettei nem ébrednek időben, M. fogja a táskáját és begyalogol egymaga a Klinikára. Betegfelvétel nyolckor van, napját a kispadon tölti, hálóingben és papucsban akklimatizálódik. Majd délután mellé ülök a kispadra, és együtt várunk, kiverjük Szürke Mancs kezéből a vodkát. Elgáncsoljuk a sztómás nővért, akkor egy kis figyelmet kapunk. Az ebédből megeszi a köménylevest (mit evett ma), késődélután helyet cserélünk.  A Sztojanov család siratóénekkel kíséri magát a folyosón. Középen a beteg Sztojanov, akinek orrmánya van csőből, két oldalt  lógó orrú családtagok fogják az infúziót, mögötte a férfiklán. Hangos tőlük a folyosó és senki nem mer szólni. A kanyarban elhal a zengő család hangja, a keserűsót már itatják M.-mel. Egy porzó kukát húznak el előtte, fúrják a falat. A nővérek piros zoknit viselnek, és lehet, hogy mégis inkább hazaküldik koplalni. Az ágyakat nézve napos a szoba. Minden ágy között egy méter van, szép finoman le lehet fordulni róla. De a lefelé irányuló mozgásokkal vigyázzunk, a kóláját is mindig inkább állítom, mint fektetem a hűtőben, a tej az más, azt nem szereti.

Most jött be a szobámba, hazaküldték. Másodszor is, zavart a padon, hogy ölelné keblére a magyar egészségügyet.

2005\12\12

A hallban állok, a fűtőtestnek támaszkodva, sötétben várakozom, a fürdőszobába szeretnék bemenni, de M. magára zárta az ajtót. Szürke Mancs lépéseit hallom, most fel fogja kapcsolni a villanyt. Felkapcsolja a villanyt és a fogashoz megy, vájkál a kabátja zsebében,  előveszi az üvegét, megfordul, rám néz. - Igen. (bólint)  -Igen.

 

süti beállítások módosítása